Kunst

DSC00224 IMG_0084 - kopie

 

 

 

P1050637

 

 Kunst

Winnaars “Nacht van Rembrandt” 1e prijs Els Hoonhout 2e prijs Nicolette Benard
.Eervolle vermelding Installatie Wim Kuin & Gideon Roggeveen
Door steeds beelden van nu te vergelijken met tekeningen en schilderijen van Rembrandt zochten we naar hoe ‘wild en fijn’ de veranderingen zijn. Wij hebben bekeken hoe beeldvorming de ideeën over mensen beïnvloeden. Hoe keek Rembrandt naar mannen en hoe doen wij dat nu? We (wim kuin gideon roggeveen) werkten samen aan de installatie.Ideeën en suggesties voor een vervolg zijn welkom.P1050632

Titel van het hier getoonde kunstwerk is : Vijftig tinten grijs (ik zoek nog uit wie dit gemaakt heeft) wordt dus vervolgt.

lees ook Ad Verbrugge “Staat van verwarring, offer van liefde” uitgave Boom

 

 

Misschien is het goed om hier even in te gaan op mijn pretenties!

Waarom denk ik kunst te maken en kunstenaar te zijn?

– ik probeer beelden te maken die voor mij en anderen van betekenis kunnen zijn.

– ik denk dat iedereen die dat wil op zijn of haar manier kunstenaar zou kunnen zou kunnen zijn.

Ik ben dus voor kunst zonder pretenties. (als je dit leest en wilt reageren stuur een mailtje naar wnjkuin@gmail.com )

Hieronder staat een schilderijtje uit de serie Ome Jaap (olieverf op met glansverf geschilderd doek).

(gideon vindt de plug leuk)

– ik werk op plastic, doek, hout en karton

– ik probeer drie niveus in het beeldend verhaal te verwerken

– ik schrijf aan een praktijktheoretisch tekst over ‘compassion-art’

Inhoud vorm en functie

– face book 1 en 2

http://www.galeriedianalepelaar.nl/kunstenaars.php (kijk bij online kunstenaars)

Voor mij als beginnend kunstenaar is de samenwerking met Diana Lepelaar van onschatbare waarde.

Mijn zoektocht naar een optimale verbinding tussen inhoud, vorm en functie wordt vooral gestimuleerd door haar boeiende initiatieven.

Het mooiste dat ik maakte kwam zo tot stand.

facebook 1 (hing op ‘Maanlicht, Mysterie en Schoonheid’)

facebok 1 onder midden

Een zwart kruis met een sinterklaasprent omgekeerd, de maan – in inkt en krijt – op de achtergrond. Rechtsonder staat de foto van facebook waar alles mee begon. Een zwarte student van mij fotogrfeerde zichzelf als een zwarte sinterklaas.

facebook 2 (gemaakt voor ‘love is in the air’).

Het is een rode cirkel met in zwart wit enkele gefotografeerde hoofden, een blauwe pijl en wat spannende kleuren op een witte achtergrond. Dominant in beeld is de davidsster met een kleine blauwe kern. Wat valt de kijker het eerste op? Wat is de sfeer die overkomt? Wat is het verhaal?

Via facebook ken ik Adam die in Israël verblijft om een voetbaltoernooi te organiseren met jongeren uit landen die Israëls vijanden zijn. Terwijl ik met hem nadenk over het ondersteunen van zijn initiatief dreigt er een atoomoorlog tussen Israël en Iran te beginnen. En ik maar denken wat vinden de geestelijken, de Ayatollahs en Rabbijnen, van deze ontwikkeling. Iedere religie pleit toch voor compassie, althans volgens Karen Armstrong! (zie Training de 12 stappen)

Een narratieve dialoog helpt mij,

bij onderzoek, ontwikkeling en uitvoering van creatieve ideeën,

ik werk daarbij altijd op drie niveaus.

Weten Kijken Voelen en ……..

persoonlijk

– empathie, mindfulness en actie

professioneel

– kennis, praten, zorg

politiek

– kennis, inzicht, heb uw vijanden lief (zie schema bij training)

Compassion art (kunst die het compassievol denken en handelen bevordert)

Als beginnend kunstenaar probeer ik met verhalendebeelden het waarom van mijn kunstenaarschap inhoud te geven. Vanaf 1 december 2012 is er een soort overgangsfase van mijn werkzame leven ingegaan. Van docent wordt ik beeldend vormgever en projectontwikkelaar. Twee boeken uit mijn onderwijstijd heb ik mee genomen naar mijn atelier. Hierbij speelt een getal en een woord een belangrijke rol. In het ene boek gaat het om 12 woorden in kunst en cultuur en in het andere staan 12 stappen centraal. Beide boeken gaan over compassie, een lastig maar heel stimulerend woord voor mij. Hiervan heb ik een 12 stappen schema gemaakt. Als ik probeer mijn kunst te maken en uit te leggen dan komt het woord compassie steeds terug. Maar het blijft ingewikkeld om duidelijk te maken wat ik bedoel. De vorm van een stappenplan maakt het er ook niet eenvoudiger op. Beeldende kunst maken begint bij mij met informatie overdragen, de anderen laten begrijpen hoe ik de wereld wil laten zien. Het heeft vooral de functie van laten mee voelen. Daarna komt de dialoog die niet los kan staan van mijn verhaal. Een verhaal dat begon met de nonnen van de bewaarschool. (zie intro bij welkom) In de Aalmarktschool kwam ik Adam tegen ( zie Training persoonlijk ). Een joodse jongen die door kunst de onverzoenlijken wil verzoenen.

Religie en compassie (grote stappen)

Iedere religie pleit voor compassie, althans volgens Karen Armstrong! Het is de spreekwoordelijke onverzoenlijkheid van de orthodoxen die de werled naar de afgrond leidt. Hoe is dat vanuit mijn christelijk perspectief? De ‘Catechismus van de compassie’ komt met 12 positieve bijbel – woorden en haalt daar de kunst en cultuur bij. Karen Armstrong heeft het over 12 stappen en de laatste gaat over ‘heb uw vijanden lief’. Als trainer werk ik dit verder uit (zie onder Training)

Is dit wat Adam bedoelt en kan ik hem met mijn ‘kunst’ helpen? Van narratieve dialoog naar compassion-art, hoe gaat dat? Als docent ontwikkelde ik een methode en die noemde ik ‘de verhalende dialoog op drie niveas” (zie inleiding bij Training). Deze narratieve aanpak ging er van uit dat ieder vraagstuk een persoonlijk, een professioneel en een politiek verhaal heeft en dat deze verhalen voortdurend met elkaar in dialoog zijn. Met bepaalde kennis, manier van kijken en wijze van voelen, zou deze methode het compassievol leven kunnen bevorderen, zo was mijn veronderstelling. Nu mijn professie verandert, veranderen alleen de middelen en niet de verhalen en de doelen, zo is mijn ervaring. Maar kunst maken is een ingewikkelder proces dan lesgeven en begeleiden. De invloed die je uitoefent heeft andere vormen van voorbereiding uitvoering en presentatie. N u ik echter probeer te zoeken naar een naam voor mijn ‘kunst’ kom ik weer terug bij het woord compassie. De weg is narratief maar is het een dialoog die tot compassievol leven leidt? Van compassie naar ‘licht en verlichting’, kan dat? Het eerst project waar ik bij betrokken ben heet ‘leiden geeft licht’. Onder andere bedoelt om ook geld in te zamelen voor het project van Adam in Israël. Het is echter groter en breder van opzet geworden en heel direct gericht op het bestrijden van ‘duisternis’ het verminderen onbegrip en tegenstellingen en de onwetendheid, verkeerde ideeën en gevoelens waarmee mensen met elkaar omgaan. Hierbij gebruiken we het Bijbelse kerstverhaal als spiegel. Een engel in de nacht, een ster in het oosten, een verlosser geboren, hoe werken deze thema’s in dialoog met joden, christenen, atheïsten en moslims? Hoe kan hier de relatie tussen kunst en religie in verhalen helpen om nieuwe verhalen te vinden. Bijvoorbeeld het verhaal van Adam z’n voetbal toernooi.

12 september

– schatten van de straat

– leiden geeft licht

beeldend kunstenaar